1) Marketing strategy: Πως το Marketing Plan σας θα υποστηρίξει τους στόχους της επιχείρησης;
Πριν ξεκινήσετε την ανάπτυξη του marketing plan, χρειάζεστε μια σαφή ιδέα για το τι θέλετε να πετύχετε. Το marketing strategy περιγράφει τι θέλετε να κάνετε ενώ το marketing plan παρέχει λεπτομέρειες για το πώς να το κάνετε. Παράδειγμα: Petshop
Επιχειρηματικοί Στόχοι: Να αυξήσω τα έσοδα κατά 25% φέτος.
Marketing Strategy : Αύξηση εσόδων από τους υπάρχοντες πελάτες.
Σχέδιο: Δημιουργώ ένα πρόγραμμα επιβραβεύσεων σε ιδιοκτήτες κατοικίδιων ζώων μέσα από συγκεκριμένα κανάλια επικοινωνίας όπως email και social media.
2) Mission Statement: Τι προσπαθείτε να επιτύχετε και γιατί;
Το mission statement αναφέρεται στο τι προσπαθείτε να κάνετε και γιατί το κάνετε. Μπορεί να έχετε ήδη δημιουργήσει ένα mission statement ως μέρος του επιχειρηματικού προγραμματισμού σας. Αν ναι, προσθέστε το στο marketing plan σας. To mission statement σας είναι το θεμέλιο του marketing plan σας. Αν και δεν μπορεί να παίξει άμεσο ρόλο στις δραστηριότητες marketing, το mission statement επικεντρώνεται στους επιχειρησιακούς στόχους σας και σας βοηθά να βεβαιωθείτε ότι οι δραστηριότητες marketing σας υποστηρίζουν τους γενικούς στόχους της επιχείρησης. Αποτελεί ένα αποτελεσματικό εργαλείο για στο οποίο μπορείτε να ανατρέξετε κάθε φορά που αμφιβάλλετε για το αν είστε ακόμα στο σωστό δρόμο. Παράδειγμα το mission statement της Tesla. Tesla: “Ο στόχος μας, όταν δημιουργήσαμε την Tesla πριν από μια δεκαετία, ήταν ο ίδιος όπως και σήμερα: να επιταχύνουμε την εμφάνιση των βιώσιμων μεταφορών προσφέροντας όσο το δυνατόν συντομότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά.”
3) Target Market: Ποιους προσπαθείτε να προσεγγίσετε με τις δραστηριότητες marketing;
To target market είναι το συγκεκριμένο κοινό που θέλετε να προσεγγίσετε με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας. Όσες περισσότερες λεπτομέρειες συμπεριλαμβάνετε καθώς καθορίζετε ποιο είναι το target market σας, τόσο πιο στοχευμένο θα είναι το marketing plan. Κάντε μια έρευνα αγοράς, ώστε να μπορείτε να προσδιορίσετε:
- Που μπορείτε να βρείτε το κοινό σας.
- Τι θεωρούν σημαντικό.
- Τι τους ανησυχεί
- Τι χρειάζονται τώρα.
Δημιουργήστε ένα σκίτσο του ατόμου ή της επιχείρησης που θεωρείτε τον ιδανικό πελάτη σας. Αυτή η άσκηση σας βοηθά να εντοπίσετε τις ιδιαιτερότητες του πελάτη καθώς και να προσαρμόσετε τα μηνύματά σας.
4) Ανάλυση Ανταγωνισμού : Με ποιον ανταγωνίζεστε και που βρίσκεστε σε σχέση με τον ανταγωνισμό σας;
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να ερευνήσετε το target market αλλά και να δημιουργήσετε τις ενέργειες marketing σας είναι να μελετήσετε τον ανταγωνισμό σας. Ένας τρόπος διεξαγωγής μιας ανταγωνιστικής ανάλυσης είναι με την ανάλυση SWOT, ένα στρατηγικό εργαλείο που αξιολογεί τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές μιας εταιρείας. Μετρήστε το SWOT των άμεσων ανταγωνιστών σας, καθώς και της δική σας επιχείρησης . Η διεξαγωγή μιας εμπεριστατωμένης ανάλυσης του ανταγωνισμού σας θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε περιοχές όπου μπορείτε να νικήσετε τον ανταγωνισμό και να βελτιώσετε την θέση σας στην αγορά.
5) Unique Selling Proposition: Τι κάνει την επιχείρησή σας μοναδική;
Ήρθε η ώρα να προσδιορίσετε πως η επιχείρηση σας είναι διαφορετική σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Το unique selling proposition (USP) περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο η επιχείρησή σας, τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας διαφέρουν από τον ανταγωνισμό σας. Με αυτόν τον τρόπο δηλώνετε τι κάνει την επιχείρησή σας την καλύτερη επιλογή και γιατί οι πελάτες σας θα πρέπει να σας επιλέξουν σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
6) Pricing Strategy: Τι θα χρεώσετε και γιατί;
Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας είναι ο καθορισμός του τρόπου με τον οποίο θα επεξεργαστείτε τη στρατηγική τιμολόγησης στο μήνυμα marketing σας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, θέλετε να είστε σε θέση να υποστηρίξετε τα σημεία των τιμών σας παρέχοντας στους πελάτες σας μια σαφή ιδέα για την αξία και τα οφέλη που λαμβάνουν σε αντάλλαγμα. Μια πρόταση προστιθέμενης αξίας οδηγεί συχνά έναν πελάτη να κάνει μια αγορά.
7) Promotional Plan: Πώς θα επικοινωνήσετε το μήνυμά σας στο target market που έχετε καθορίσει?
Το διαφημιστικό σας σχέδιο καλύπτει όλη την επικοινωνία που θα πραγματοποιήσετε με τον καταναλωτή. Το promotional plan πρέπει να συνδυάζει μια ποικιλία δραστηριοτήτων marketing και μπορεί να περιλαμβάνει:
- Διαφήμιση
- Δημόσιες σχέσεις
- Άμεσες πωλήσεις
- Internet Marketing
- Influencer Marketing
Δεν χρειάζεται να ξεκινήσετε με πάρα πολλές παραλλαγές στο promotional plan. Επιλέξτε τρεις έως πέντε συγκεκριμένες δραστηριότητες που θα σας βοηθήσουν να εκτελέσετε το marketing strategy σας. Για παράδειγμα, ένας από τους στόχους σας θα μπορούσε να είναι η αύξηση των καταναλωτών κατά 20% στο ζαχαροπλαστείο σας σε ηλικίες 18-25. Το διαφημιστικό σας σχέδιο μπορεί να περιέχει influencer marketing και social media. Η ολοκλήρωση αυτού του βήματος μπορεί να επιτευχθεί ταυτόχρονα με το επόμενο βήμα, αφού ο προϋπολογισμός σας επηρεάζει τις δραστηριότητες που μπορείτε να συμπεριλάβετε.
8) Marketing Budget: Πόσα χρήματα θα ξοδέψετε και σε τι;
Καθώς δημιουργείτε ένα διαφημιστικό σχέδιο θα πρέπει να διαθέσετε έναν προϋπολογισμό ώστε να γνωρίζετε ποιες δραστηριότητες μπορείτε να αντέξετε οικονομικά. Δυστυχώς, οι περισσότερες νέες μικρές επιχειρήσεις έχουν περιορισμένο προϋπολογισμό όταν πρόκειται για marketing , οπότε είναι απαραίτητο να δημιουργήσετε ένα διαφημιστικό σχέδιο που να λειτουργεί με τα διαθέσιμα κεφάλαια. Μπορεί να έχετε ετήσιο προϋπολογισμό marketing, αλλά θα πρέπει επίσης να το κατατάξετε σε χωριστούς μηνιαίους προϋπολογισμούς ώστε να μπορείτε να παρακολουθείτε τα αποτελέσματα και να τροποποιείτε το διαφημιστικό σχέδιο για να εστιάσετε στις δραστηριότητες που σας προσφέρουν τη μεγαλύτερη απόδοση στην επένδυσή σας.
9) Action List: Ποιες εργασίες χρειάζεστε για να ολοκληρώσετε και να επιτύχετε τους στόχους marketing;
Η δημιουργία μιας λίστας σχετικά με το τι πρέπει να κάνετε και πότε πρέπει να το κάνετε είναι σημαντικό μέρος του marketing strategy σας. Αυτό το περίγραμμα γίνεται ο κατάλογος εργασιών για να σας καθοδηγήσει σε όλες τις διαφημιστικές σας δραστηριότητες. Τα βήματα δράσης θα σας βοηθήσουν να παραμείνετε σε τροχιά, ώστε να μπορείτε να πραγματοποιείτε συνεχή πρόοδο χωρίς να χρειάζεται να ξεκινάτε από την αρχή κάθε φορά που είστε έτοιμοι να κάνετε ένα βήμα. Για να χρησιμοποιήσετε τη λίστα ενεργειών του marketing plan σας, θα πρέπει να ακολουθήσετε την ίδια διαδικασία που ακολουθείτε στη διαχείριση των καθημερινών σας καθηκόντων: Καθορίστε τον τελικό στόχο και σπάστε τον ακολουθώντας μια σειρά εργασιών, βήμα προς βήμα, που θα σας οδηγήσουν στην επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος. Παράδειγμα: Αν μια από τις ενέργειες που έχετε καταγράψει στο marketing plan σας είναι η δημιουργία μιας Social media καμπάνιας, τότε τα πρώτα βήματα μπορούν να διαμορφωθούν ως εξής:
- Προσδιορίστε τον προϋπολογισμό σας για την καμπάνια.
- Διευκρινίστε τον στόχο σας για την εκστρατεία.
- Διευκρινίστε τα κανάλια επικοινωνίας που θα χρησιμοποιήσετε.
- Δημιουργήστε τα εικαστικά και το μήνυμα επικοινωνίας (copy).
Η λίστα των ενεργειών σας μπορεί να έχει διάφορες μορφές, αρκεί να δημιουργείται με τρόπο που θα σας βοηθήσει στην πρόοδό σας.
10) Metrics: Ποια αποτελέσματα έχετε επιτύχει και πού μπορείτε να βελτιωθείτε ;
Όλη η δουλειά που έχετε κάνει για να δημιουργήσετε ένα marketing plan για την επιχείρησή σας θα είναι χαμένη αν δεν παρακολουθείτε και δεν μετράτε τα αποτελέσματα από τις ενέργειές σας. Αυτό το βήμα σας επιτρέπει να αναπτύσσετε συνεχώς το σχέδιο που έχετε δημιουργήσει για την επιχείρησης σας. Ο τρόπος ο οποίος παρακολουθούμε και μετράμε τα αποτελέσματά μας εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο έχουμε αποφασίσει να διαφημιστούμε. Για παράδειγμα, το internet marketing μας δίνει την δυνατότητα να έχουμε τις πιο αναλυτικές μετρήσεις από οποιαδήποτε άλλο μέσο διαφήμισης. Γενικά όσο πιο συγκεκριμένο είναι το σύστημα παρακολούθησης, τόσο πιο αντιπροσωπευτικά θα είναι τα αποτελέσματα. Όταν μετράτε τα αποτελέσματα σας θα είναι πιο εύκολο να προσαρμόζεται τις ενέργειες Marketing σας για να εστιάσετε στις περιοχές όπου έχετε μεγαλύτερη επιτυχία.